گزارش صعود زمستانی قله آراگاتس ارمنستان ژانویه ۲۰۲۰

برای ثبت نام برنامه صعود قله آراگاتس تعطیلات خرداد ۱۴۰۲ کلیک کنید

کوه آراگاتس بلندترین ارتفاع در کشور ارمنستان می باشد. این کوه شمال ۴ قله می باشد که بلندترین آن قله شمالی آراگاتس به ارتفاع ۴۰۹۰ متر می باشد. باشگاه سلام همنورد از سال ۱۳۹۲ با اجرای اولین صعود به این قله، تقریباَ هرسال در فصول مختلف، صعود به این کوه را اجرا می نماید. یکی از صعودهای شاخص باشگاه، صعود زمستانی این قله می باشد، چرا که برای رسیدن محل کمپ در ارتفاع ۳۱۰۰ متری در زمستان باید ۲۲ کیلومتر از روستای بیوراکان کوهپیمایی را همراه با برف کوبی و سرمای شدید منطقه اجرا نمود که چالش سنگینی محسوب می شود.

باشگاه سلام همنورد اولین تلاش برای صعود زمستانی آراگاتس را در بهمن ماه ۱۳۹۵ انجام داد که منجر به صعود قله نگردید، ولی تجربه خوبی بود. با توجه به تجربه ای که بدست آمده بود، زمستان ۱۳۹۶ باشگاه مجدداً تیمی را برای صعود این قله اعزام نمود که خوشبختانه با تلاش هم تیمی ها، همه اعضای تیم موفق به صعود زمستانی این قله گردیدند. با توجه به استقبال مخاطبین از این صعود، رمستان سال ۱۳۹۷ دو تیم برای صعود زمستانی این قله اعزام گردید.

و اما گزارش صعود تیم اعزامی باشگاه سلام همنورد زمستان ۱۳۹۸

امسال با فراخوانی که از قبل انجام شده بود، استقبال خوبی صورت گرفت. صبح جمعه ۶ دیماه ۲۵ نفر اعضای تیم با یک دستگاه اتوبوس VIP راهی مرز نوردوز گردید. بعد عبور از مرز روز شنبه ۷ دیماه ساعت ۱۲ ظهر همه اعضای تیم در هتل محل اقامت در شهر ایروان بودند.

نفرات در اتاق های خود جابجا شدند، بعد از استراحتی کوتاه و صرف ناهار، مشغول گشت شهری شدیم. عصر همان روز جلسه فنی قبل از صعود در لابی هتل با توضیحات آقای علینژاد مسئول فنی تیم صورت گرفت و اعضاء در اختیار خود بودند.

صبح روز یکشنبه ۸ دیماه بعد از صرف صبحانه در هتل ۲۲ نفر از اعضای تیم به مبداٍ صعود در روستای بیوراکان منتقل شدند. ساعت ۷:۳۰ صعود آغاز شد، صعود سنگینی پیش رو داشتیم از طرفی حجم برف زیاد و پودری بودن آن مسیر حرکت تیم را تا حدود زیادی کند نموده بود همین امر باعث شد تا تیم در تاریکی شب به محل کمپ برسد. خوشبختانه محل کمپی که هماهنگ شده بود فضای گرم و خوبی برای استراحت داشت که باعث شد خستگی تیم تا حدود زیادی برطرف شود.

ساعت ۵ صبح روز دوشنبه ۹ دیماه ۱۴ نفر که مجوز صعود را از مسئول فنی و سرپرست تیم را گرفته بودند صعود قله را آغاز کردند. حجم برف زیاد و نبود دید کافی تا حدودی باعث سردرگمی تیم در ابتدای صعود شده بود. با ادامه صعود و به تدریج با روشن شدن هوا امید به صعود قله پر رنگتر گردید. با تلاش زیاد ساعت ۱۳ اعضای تیم موفق به صعود قله گردیدند، عکس های یادگاری گرفته شد و مسیر برگشت را شروع کردیم از کمپ کاری تا قله حدود ۶ کیلو متر میباشد که برگشت تا کمپ هم ۶ کیلومتر میشد. بعد مراجعت تیم به محل کمپ و استراحتی کوتاه نوبت به برگشت به مبدا صعود بود. در نهایت تمام اعضای تیم ساعت ۱۲ شب به مبدا صعود رسیدند.

مجموع پیمایش انجام شده طی دو روز ۵۶ کیلومتر بود.

روز سه شنبه ۱۰ دیماه اعضای تیم بعد ار صرف صبحانه در هتل با هماهنگی قبلی مشغول گشت در خارج از شهر یعنی دریاچه سوان، دره گلها و کلیساهای قدیمی و باستانی ارمنستان شدند و بعد از مراجعت به هتل برای شرکت در جشن سال نو میلادی مهیا شدند.

روز چهارشنبه ۱۱ دیماه بعد خربد کوتاه در شهر ایروان راهی ایران شدیم و پرونده این صعود نیز بسته شد.

نکته: صعود قله آراگاتس در تابستان به راحتی صورت می گیرد ولی در زمستان بخاطر بسته بودن جاده منتهی به کمپ کاری، صعود سنگین و چالشی محسوب می‌شود.

سرپرست برنامه: آقای مجید دلنوا

مسئول فنی تیم: آقای عباس علینژاد

مستند نگار: آقای سعید شریعت نژاد

گفتگو رادیو عمومی ارمنستان با نمایندگان باشگاه کوهنوردی “سلام همنورد” جمهوری اسلامی ایران کلیک کنید

گزارش تصویری:

 

ارسال دیدگاه