گزارش صعود قله کازبک تابستان ۹۷ (kazbek)

طبق اعلام قبلی روز شنبه ۱۶ تیرماه بعد از یک تاخیر طولانی از طریق فرودگاه بین المللی امام خمینی تیم ۱۲ نفره اعزامی از طرف باشگاه کوهنوردی سلام همنورد بسمت تفلیس پرواز نمود، ساعت ۳۰ دقیقه بامداد با مینی بوسی که از قبل هماهنگ شده بود به هتل رسیدیم. بعد از جابجا شدن در اتاق ها ساعت ۱:۴۰ دقیقه جلسه هماهنگی برگزار و برنامه روز آتی توسط سرپرست برنامه تشریح شد.

روز دوم: یکشنبه ۱۷ تیرماه ساعت ۷ صبح با صرف صبحانه آغاز شد، پس از صرف صبحانه و با هماهنگی که از قبل شده بود بسمت روستای کازبکی حرکت کردیم. مسیر تفلیس به روستای کازبکی با دیدار از مناظر زیبا و جنگلی مسحور کننده، کلیسا و آثار باستانی زیبا سپری شد. ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه به روستای کازبکی رسیدیم،  جابجا شدیم در محل اقامت و کل روز مشغول گشت و خرید مایحتاج از قبیل کپسول گاز و غیر گردید. پس از صرف شام استاد علینژاد تجهیزات نفرات را چک کردند، و ساعت ۲۳ توسط سرپرست برنامه خاموشی اعلام شد.

روز سوم: دوشنبه ۱۸ تیرماه ساعت ۷ صبح برای صرف صبحانه بیدار شدیم، پس از صرف صبحانه که توسط هاستل تهیه شده بود، ساعت ۸:۳۰ دقیقه توسط دو دستگاه ون دلیکا به سمت کلیسای گرگتی حرکت کردیم.

مجاور کلیسا اسب ها منتظر حمل بارهای ما تا کمپ میتو بودند، بعد از تحوبل بارها همنوردان با کوله پشتی های سبک با اعلام سرپرست ساعت ۹:۳۰ بسمت کمپ میتو حرکت کردیم.

پیمایش یک شب ۲۵ درجه به ارتفاع ۱۵۰ متر و یک تراورس ۲۵۰ متری و گذر از چندین پستی و بلندی پس از طی حدود ۷ کیلومتر به چشمه زلالی کنار رودخانه رسیدیم، بعد از استراحتی کوتاه ادامه مسیر دادیم بعد از حدود ۴۰ دقیقه به ابتدای یخچال گرگتی رسیدیم، طبق نظر استاد علینژاد همنوردان کرامپون ها را بستند و ادامه مسیر را با استفاده از کرامپون ادامه دادیم. در نهایت بعد از طی حدود ۱۰/۵ کیلومتر از مبداء حرکت به کمپ میتو در ارتفاع ۳۶۵۰ متری طی ۶ ساعت رسیدیم. چادر ها را برپا کردیم، وسایل صعود فردا نیز توسط همنوردان آماده شد. با نظر سرپرست ساعت ۱:۳۰ دقیقه زمان بیدار باش و ساعت ۳ زمان شروع پیمایش جهت صعود قله تعیین شد.

روز چهارم: سه شنبه ۱۹ تیر همه همنوردان راس ساعت مقرر بیدار و پس از صرف صبحانه، بستن تجهیزات فنی. ساعت ۳:۳۵ در جوی صاف و در دمانی ۲- درجه و باد حدود ۱۰ کیلومتر پیمایش را با تراورسی از سمت چپ کمپ آغاز کردیم بعد از حدود ۳ ساعت پیمایش کنار یخچال گرگتی و گذر از کنار دیواره ریزشی که سمت راست ما قرار داشت به یخچال پلاتو که در مرز گرجستان و روسیه قرار داشت رسیدیم.

بعد از استراحتی کوتاه و بستن کرامپون ها مسیر را روی یخچال پلاتو ادامه دادیم، به دو شیب ۲۵ و ۳۵ درجه و با تغییر جهت به سمت راست و گردنه پایین قله به شیبی ۴۰ درجه می رسیم، قبل از این شیب تمام همنوردان همطناب شدند و ادامه صعود به صورت کرده ای صورت گرفت. همه اعضای تیم بعد ۶ ساعت کوهنوردی ساعت ۹:۴۰ به قله کازبک  رسیدند و با خوشحالی صعود را به یکدیگر تبریک گفتند. نمای اطراف قله بسیار زیبا و وصف نشدنی بود، با نظر سرپرست بعد از گرفتن عکس های یادگاری قله را ترک کردیم و با همطنابی شیبی را که تا ساعاتی پیش برای همنوران نفسگیر بود را به آرامی پایین آمدیم. پیمایش روز چهارم برنامه با صعود قله و طی مسافتی حدود ۲۰ کیلومتر رفت و برگشت در ساعت ۱۵ با رسیدن به کمپ به پایان رسید.

اساتید آقایان علینژاد و دلنوا و من که قرار بود ساعت ۳:۳۰ دقیقه صبح روز بعد برای صعود یخچال روربروی پناهگاه بیدار شویم زودتر به چادر رفته و استراحت کردیم.

روز پنجم: چهارشنبه ۲۰ تیرماه سرپرست برنامه و استاد علینژاد با همراهی من روز جهت صعود مجدد به قله از مسیر یخچال روبروی پناهگاه  ساعت ۵:۲۰ پس از صرف صبحانه به سمت یخچال حرکت کردیم. با گذر از کنار کلیسا کوچک بالای کمپ پس از ۱ ساعت پیمایش و ۴۰۰ متر ارتفاع به ابتدای یخچال رسیدیم. بعد از آماده شدن جهت صعود با پیمایش ۱۷۰ متر بدلیل خستگی صعودروز گذشته و ریزش زیاد سنگ بخاطر گرمای هوا از ارتفاعات با نظر استاد علینژاد ادامه صعود کنسل شد و انجام این برنامه به بهار سال آینده موکول شد.

بعد از برگشت به کمپ و جمع آوری چادرها بسمت کلیسای گرگتی حرکت کردیم، با رسیدن به مجاورت کلیسا و تحویل کیسه بارهای که توسط اسب حمل شده بود، با دو دستگاه ون دلیکا به روستا برگشتیم و صرف ناهار با مینی بوسی که هماهنگ شده بود به هتل محل اقامتمان در تفلیس برگشتیم.پس از استقرار در هتل و استحمام، جشن صعود با خوردن شام ویژه سرپرست و تهیه کیک و ثبت عکس های یادگاری برگزار شد و کل برنامه اجرا شده توسط اساتید و همنوردان آنالیز شد، سپس بقیه رو زبه گشت گذر در شهر تفلیس گذشت.

روز ششم: پنجشنبه ۲۱ تیرماه (روز آخر).

بعد از صرف صبحانه تمام همنوردان کل روز را به خرید و گشت گذار در شهر پرداختند، ساعت ۲۳:۳۰ از طریق فرودگاه تفلیس به سمت تهران پرواز کردیم و با رسیدن به فرودگاه امام خمینی تهران این برنامه به پایان خود رسید.

سرپرست برنامه: آقای مجید دلنوا ۰۹۱۲۱۷۷۵۵۰۷

مربی و مسئول فنی تیم: آقای عباس علینژاد.

نگارنده گزارش: آقای مهرداد ابوعلی (همنورد خوب بهبهانی).