گزارش صعود قله کازبک تابستان ۱۳۹۸ (kazbek)

بنام خالق زیبائی ها

همچون سال های گذشته، در تقویم برنامه های برون مرزی امسال باشگاه نیز، در تاریخ ۱۹ تیرماه اعزام تیم به گرجستان برای صعود قله کازبک اعلام شده بود. پس از ثبت نام و برگزاری اردوهای مربوطه پیش از اعزام، در تاریخ مقرر تیم ۱۸ نفره اعزامی باشگاه سلام همنورد راهی گرجستان شده و موفق به صعود قله کازبک گردیدند.

شرح گزارش:

روز اول، ۱۹ تیرماه: اعضای تیم با یکدستگاه اتوبوس از ترمینال آزادی تهران راهی مرز بازرگان گردید ساعت ۱۲ شب به مرز بازرگان رسیدیم.

روز دوم، ۲۰ تیرماه: پس از عبور از مرز بازرگان مسیر بسمت مرز اردهال ادامه پیدا کرد، حدود ساعت ۱۲ ظهر به مرز (TURK SINIR KAPISI) بین ترکیه و گرجستان رسیدیم، با توجه به مسائل پیش آمده بعد از سال ۲۰۱۸ شرایط ورود توریست های ایرانی به خاک گرجستان تا حدودی مشکل شده بود. با توجه به این شرایط می بایست تمهیدات ویژه ای را قبل از سفر انجام می دادیم تا تیم برای عبور از مرز دچار مشکل نشود، خوشبختانه با تمهیدات صورت گرفته برای عبور از مرز مشکلی پیش نیامد و از دو اتوبوس ایرانی که آن روز از مرز عبور کردند تنها تیم ما اجازه عبور پیدا کرد. ساعت ۱۴ از مرز گرجستان عبور کردیم، حدود یک کیلومتری مرز رستورانی بود که برای صرف ناهار توقف کردیم اینترنت رایگانی که در این رستوران بود باعث شد اعضای تیم بتوانند از حال و احوال خود به خانواده ها اطلاع دهند. بعد از صرف ناهار بسمت تفلیس حرکت کردیم با هماهنگی که از قبل شده بود، اتوبوس مستقیماً ما را به هتل محل اقامت برد، بعد از تقسیم اتاق ها  اعضای تیم در اختیار خود بودند.

روز سوم، ۲۱ تیرماه: بعد صرف صبحانه با یکدستگاه میدل باس راهی شهرک کازبکی شدیم، مسیر تفلیس تا کازبکی یکی از مسیرهای خیلی زیبا می باشد در مسیر حرکت بعد از حدود ۵۰ کیلومتر به یک سد زیبا میرسیم که بین کوه های جنگلی ساخته شده بود که در مجاورت آن کلیسای قدیمی بود که جزو جاذبه های گردشگری محسوب می شد، بعد از بازدید کلیسای مذکور مسیر ادامه داشت تا به پیست اسکی زیبای رسیدیم، طبیعت بسیار چشم نوازی داشت توفقی داشتیم و از مناظر آنجا دیدار کردیم، در ادامه حدود ۱۰ کیلومتری کازبکی کنار جاده چشمه ای وجود داشت که آبی با درصد بالای آهک از آن جاری که کل منطقه اطرف چشمه را با رسوب خود به رنگ سفید در آورده بود، بطوریکه از دور انگار برف باریده بود، جاذبه زیبایی را ایجاد کرده بود دلمان نیامد اینجا را هم نبینیم لذا توقفی هم اینجا داشتیم. نزدیک ظهر به کازبکی رسیدیم، اعضای تیم در پانسیونی که قبلا هماهنگ شده بود اقامت یافتند. بعد از استراحت و صرف ناهار جلسه فنی قبل از صعود برقرار گردید و تمام تجهیزات اعضای تیم تک به تک توسط سرپرست و آقای چشمه قصابانی مسئول فنی تیم بازبینی شده، سپس نفرات کیسه بارها و کوله پشتی های خود را آماده کردند و آماده صعود روز بعد شدند.

روزچهارم، ۲۲ تیرماه: بعد از صرف صبحانه ای که در پانسیون تدارک دیده شده بود. نفرات با خودروهای کمکدار به مبدا صعود در مجاورت کلیسای گرگتی در ارتفاع ۲۲۰۰ متری منتقل شدند. اینجا اسبچی ها منتظر ما بودند تا کیسه بارهای ما را به محل برقراری کمپ میتو (MITO) در ارتفاع ۳۶۵۰ متری انتقال دهند، کیسه بارها را تحویل دادیم با کوله پشتی سبک کوهپیمایی به سمت کمپ را ساعت حدود ۹:۳۰ شروع کردیم. مسیر صعود تا کمپ میتو بسیار زیبا بود، بعد از حدود ۵ ساعت با عبور از عرض یخچال گرگتی به محل کمپ رسیدیم کیسه بار ها را تحویل گرفتیم و چادرها را برقرار کردیم. قرارشد صبح روز بعد ساعت ۳ صبح بسمت قله حرکت کنیم، نزدیک غروب اوضاع جوی رو به خرابی میرفت وزش باد رفته رفته داشت شدت می گرفت که باعت نگرانی مسئولین تیم شده بود.

روز پنجم، ۲۳ تیر: اعضای تیم داخل چادر های خود منتظر اعلام شروع صعود بودند، ولی اوضاع جوی اصلا مناسب صعود نبود تقریبا تمام شب گذشته را من و دائی جلال بیدار بودیم و شرایط را بررسی میکردیم در نهایت ساعت ۴ صبح صعود را کنسل و به روز بعد موکول کردیم و آن روز را به دیدار از کلیسای کوچکی بالای کمپ میتو در ارتفاع ۴۲۰۰ متری بود اختصاص دادیم. من خیلی نگران شرایط صعود تیم در روز بعد بودم وضعیت هوای روز بعد را پیگیر بودم بعد از ظهر شرایط هوای روز بعد اعلام شد، شرایط خیلی خوبی نبود ولی نسبت به امروز بهتر بود، ادامه روز را در کمپ سپری کردیم و قرارصعود را باز برای ساعت ۳ صبح روز بعد فیکس کردیم.

روز ششم، ۲۴ تیرماه: همه اعضای تیم با نگرانی خاصی منتظر اعلام شروع صعود بودند، خوب طبیعی هم بود امروز آخرین فرصت برای صعود قله بود اگر موفق به صعود قله نمیشدیم فرصت صعود دیگری نداشتیم، وضعیت را با دائی جلال بررسی کردیم خوب هوای خوبی نبود و باد شدید همچان می وزید! البته این خاصیت قله کازبک می باشد، هوای اینجا بخاطر موقعیت مکانی آن که بین دو دریای سیاه و دریای خزر قرار دارد بیشتر وقت ها متغیر می باشد، بالاخره ساعت ۴ صبح تلاش خود را برای صعود آغاز کردیم، باد از روبرو میوزید که همنوران را به زحمت می انداخت بعد از حدود ۳ ساعت کوهپیمائی به ابتدای یخچال پلاتو رسیدیم، خوشبختانه کمی از شدت باد کم شده بود و امید صعود را پررنگتر میکرد، ازاینجا به بعد کرامپون ها را بستیم و ادامه صعود را به صورت کُرده ای انجام دادیم، با ممارست اعضای تیم درنهایت ساعت ۱۲ اعضای تیم موفق به صعود قله کازبک گردیدند، شیرینی و لذت خاصی در این صعود بود که در صعود های قبلی این کوه ندیده بودم چون احتمال صعود پائین بود. بعد از گرفتن عکس های یادگاری بسمت محل کمپ سرازیر شدیم، ساعت ۱۷ به چادرها رسیدیم شادی که در چهره نفرات بود بسیار دیدنی بود، تیم خسته بود لذا همه مشغول استراحت درچادرهای خود شدند.

روز هفتم، ۲۵ تیرماه: صبح بعد از صرف صبحانه ساعت ۹ چادرها را جمع و کیسه بار ها را آماده کردیم و تحویل اسبچی داده و بسمت شهرک کازبکی سرازیر شدیم بعد از رسیدن به کازبکی با میدل باسی که هماهنگ شده بود به سمت شهر تفلیس برگشتیم، بعد جابجا شدن در هتل و یک حمام دلچسب نوبت جشن صعود با یه شام مفصل، کیک صعود و اعطای گواهی صعود بود، بعد از جشن صعود همنوردان مشغول گشت و خرید در شهر شدند.

روز هشتم، ۲۶ تیرماه: بعد از صرف صبحانه و خرید کوتاه در شهر ساعت۱۳ بسمت ایران حرکت کردیم و پرونده این صعود بسلامتی بسته شد.

نفرات شرکت کننده در این صعود: خانم ها فرح کریمی از تهران، زیبا محمدی از شیراز، سهیلا نوذری از تهران و آقایان قدرت نورمحمدی از تهران، مظفر فریدون ادهائی از گنبد، دکتر سعید صحبتی از کرمان، امیر عباس صحبتی از کرمان، فیروز گیلانی از کرمان، محسن بهرام نژاد از کرمان، مهران لک از درود، بهنام بهلولی از لرستان، محمد چگینی از قزوین، مصطفی باقری از تویسرکان، آرش ساری از شهرری، محمد یونسی از شهرری، مصطفی مالکی از تهران.

مسئول فنی تیم: آقای جلال چشمه قصابانی (دائی جلال)