گزارش صعود قله آرارات ترکیه Ararat تابستان ۱۳۹۸

کوه آرارات به ارمنی: ماسیس یا آرارات، به ترکی: آگری داغ، به کردی: چیای آگری، کوهی است واقع در شمال شرقی کشور ترکیه استان آغری در مرز ایران، جمهوری خودمختار نخجوان و ارمنستان.

آرارات دارای دو قلهٔ آتشفشانی آرارات بزرگ (۵٬۱۳۷ متر) و آرارات کوچک (۳٬۸۹۶ متر) است. مخروط کوچکتر این کوهستان، معروف به آرارات کوچک یا ماسیس ۳٬۸۹۶ متر بلندا دارد و در جنوب شرقی قله اصلی واقع شده‌است. فلات میان دو قله پوشیده از گدازه ها و سنگ های آتشفشانی است. زمین لرزه تابستان ۱۸۴۰ میلادی با شدت ۶/۳ ریشتر سبب ریزش کوه، مدفون شدن یک دهکده، یک کلیسا و اقامتگاه کاهنات در زیر آوار ناشی از ریزش کوه و کاهش ۱۸۰۰ متر از ارتفاع قلهٔ آرارات شد و در حال حاضر کوه بزرگ آرارات با ارتفاع ۵۱۳۷ متر از سطح دریا است. فاصلهٔ قلهٔ آرارات بزرگ، از قلهٔ آرارات کوچک شرقی یازده کیلومتر است. در کتاب آفرینش در عهد عتیق از آرارات به عنوان محل به خاک نشستن کشتی نوح پس از طوفان ذکر شده‌است. از دیگر نام‌های این کوه «کوه جودی» است که در قران ذکر شده‌است. اولین صعود این قله توسط فردریش باروت از اهل امپراتوری روسیه در سال ۱۸۲۹ میلادی انجام شد. ماه‌های تیر و مرداد و شهریور بهترین ماه‌های صعود بوده و جبهه جنوبی کوه ایمن‌ترین و آسانترین مسیر صعود به قله است. (برداشت ازویکی پدیا دانشگاه آزاد)

گزارش صعود قله آرارات تابستان ۱۳۹۸

باشگاه سلام همنورد

بعد از آخرین صعودی که سال ۱۳۹۴ توسط باشگاه صورت گرفت، با نا امن شدن منطقه عملا صعود قله آرارات توسط باشگاه تعطیل شد. بعد از گذشت ۴ سال تابستان امسال با اطمینان از عادی شدن شرایط برای حضور در منطقه، به تقاضای شرکت کنندگان، دو برنامه برای صعود قله آرارات صورت گرفت. برنامه اول اواخر تیرماه و برنامه دوم با همراهی ۲۹ نفر در تاریخ ۲۷ مردادماه انجام شد.

طبق برنامه ریزی و اعلام قبلی :

روز یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸: ۲۵ نفر از اعضای تیم ساعت ۲۰ از ترمینال آزادی بسمت ماکو و از انجا بسمت مرز بازرگان راهی شدیم.

روز دوشنبه ۲۸ مرداد: مرز بازرگان بودیم، ۵ نفر دیگر از اعضای خوب  تیم که از کرمانشاه آمده بودند به ما ملحق شدند. با انجام امورات گمرکی از مرز عبور کردیم و با خودرو هایی که از قبل هماهنگ شده بود بسمت هتل محل استقرار در شهر دوغبایزیت حرکت کردیم. تمام اعضای تیم در اتاق های خود مستقر شدند. با استراحتی کوتاه و صرف ناهار طبق برنامه اعضای تیم راهی دیدار از زندان اسحاق پاشا شدند، بعد از این برنامه جلسه فنی در هتل لابی هتل انجام شد، با توجیه شدن اعضای تیم در مورد چگونگی بستن کسیه بار ها ومحل کمپ ها  به استراحت پرداختند.

روز سه شنبه ۲۹ مرداد: بعد از صرف صبحانه ساعت ۸:۳۰ با خودرو ها راهی مبدا صعود در ارتفاع ۲۲۰۰ متری شدیم. با تحویل کیسه بارها به قاطرچی ها ساعت حدود ۱۰ کوهپیمائی را به آرامی بسمت کمپ یک آغاز کردیم. بعد از دو استراحت کوتاه حدود ساعت ۱۴ در کمپ یک به ارتفاع ۳۳۰۰ مستقر شدیم، کیسه بارها را تحویل گرفتیم، چادرها را برپاکردیم و مشغول استراحت شدیم.

روز چهارشنبه ۳۰ مرداد: بعد از صرف صبحانه، جمع آوری چادرها و تحویل به قاطرچی ها برای حمل به کمپ دو ساعت ۸ صبح به آرامی راهی کمپ دو شدیم. بخاطر هم هوائی بهتر تیم با تعداد استراحت های بیشتری مسیر را بسمت کمپ دو طی کردیم، ساعت ۱۳:۳۰ به کمپ دو در ارتفاع ۴۲۵۰ متری رسیدیم، کیسه بارها را تحویل گرفته و چادرها را برقرار کردیم. جلسه کوتاهی پیرامون روز صعود داشتیم که بعد از آن همنوردان به چادرهای خود رفتند و مشغول جمع آوری کوله روز صعود، تغذیه و استراحت شدند.

روز پنجشنبه ۳۱ مرداد: ساعت یک بامداد بیدارباش بود و ساعت ۲ بامداد صعود بسمت قله اغاز شد، تیم با ریتمی ملایم و پیوسته و استراحت های منظم به ابتدای یخچال نزدیکی قله رسیدیم ضمن استراحتی کوتاه و بستن یخشکن ها، به لطف شرایط جوی خیلی خوب ساعت ۷ صبح تمام ۲۹ نفر اعضای تیم موفق به صعود قله آرارت شدند، بخاطر شرایط جوی خیلی خوب برفراز قله که کمتر رخ می دهد، فرصت زیادی برای گرفتن عکس داشتیم. ساعت ۸ صبح بسمت کمپ دو برگشتیم.برگشت تیم به کمپ دو حدود ۳ ساعت طول کشید، ساعت ۱۱ کمپ دو بودیم یکساعت استراحت کردیم و با جمع آوری و تحویل چادرها به قاطرچی ها ساعت ۱۲:۳۰ بسمت کمپ یک سرازیر شدیم. حدود ۲ ساعت تا کمپ یک طول کشید، استراحتی کوتاه داشتیم سپس راهی مبدا حرکت شدیم. با سوار شدن در خودرو های که منتظرمان بودند و برگشت به هتل برنامه صعود ما بسلامت به پایان رسیده بود.

روز جمعه ۱ شهریورماه: با گشت، خرید سوغاتی و… ساعت ۱۴ بسمت ایران حرکت کردیم.

در این برنامه ۵ نفر از کرمانشاه،  ۹ نفر از گروه کوهنوردی هریاس در معیت تیم اعزامی باشگاه کوهنوردی و دوچرخه سواری سلام همنورد حضور داشتند.

نکته:

صعود قله آرارات بشکل های مختلف صورت می گیرد، بشکل تک کمپی و حتی آلپی که البته تمام این روش ها قابل اجرا می باشد. با توجه به صعود های برون مرزی که بعنوان سرپرست داشتم، و اینکه اعضای شرکت کننده در این صعود  بعنوان یک صعود برون مرزی در برنامه شرکت می کنند، اجرای این برنامه بشکل کمپ به کمپ، ارتباط با کوهنوردان کشورهای دیگردر کمپ ها می تواند ضمیه ساز تمرینی خوب برای حضور در برنامه برون مرزی جدی تر باشد.